Canned Hunting - Weitere Schreiben zum Thema |
Sollte sich diese Seite noch nicht im Frame befinden, klicken Sie bitte hier
Update
24.11.05: Presseerklärung
zur sofortigen Weiterleitung
Skandalöser Handel mit Raubtieren durch Naturschutzbehörde!
English Version: SHAMEFUL TRADE IN LARGE PREDATORS BY NATURE
CONSERVATION!
Ein gemeinnütziger
Tierschutzverband musste diese Woche schockierter Weise feststellen, dass die Löwengruppe,
deren Pflege der Verband mit der Unterstützung von internationalen
Spendengeldern übernommen hatte, an den Höchstbietenden versteigert werden
soll. Am 20. November 2003 wurde Hr. Edwin Claasen in einem kontroversen
Gerichtsprozess schuldig befunden, die Löwen zum Zweck der Einrichtung eines
Zuchtprogramms für die Jagd auf seine Farm in Limpopo verbracht zu haben. Hr.
Claasen ist der Besitzer eines bereits etablierten Löwen-Zuchtprogrammes im
Oranje Freistaat.
Mit einem Verhalten, das
sich als potentieller Werbe-Schnitzer erweisen könnte, ist das Ministerium für
Wirtschaftliche Entwicklung, Finanzen und Tourismus der Provinz
Limpopo in den Handel mit in Gefangenschaft gezüchteten Raubtieren
eingestiegen. Eine zuverlässige Quelle berichtet, dass das Ministerium die Möglichkeiten
zum Bau einer Pflegeeinrichtung für Raubtiere untersuchte, in der
beschlagnahmte Raubtiere untergebracht werden könnten. Louise Joubert, Gründungsmitglied
der Naturschutzorganisation SanWild sagte,
dass das Ministerium für Wirtschaftliche Entwicklung, Finanzen und Tourismus
voll in den kommerziellen Handel mit in Gefangenschaft gezüchteten Raubtieren für
Jagdzwecke einsteigen müsste, um eine solche Einrichtung kostendeckend
betreiben zu können. Sie könne sich nicht vorstellen, dass die Regierung eine
solche Einrichtung allein zum Wohle der Tiere finanziell unterstützen würde.
Seit Erscheinen des Cooke
Reports 1997, der die Praktiken der Jagd auf unter Drogen stehenden und in
Gefangenschaft gezüchteten Löwen in kleinen Gehegen offenlegte, gab es
international starke emotionelle Reaktionen. Die Südafrikanischen
Naturschutzbehörden und der Minister für Umweltangelegenheiten haben seither
dieses Thema gemieden und stattdessen Pressemitteilungen veröffentlicht, um das
geschädigte Image des Südafrikanischen Naturschutzes und der Jagdindustrie
aufzupolieren.
Wie dem auch sei,
Minister Van Schalkwyk stellte Anfang diesen Jahres aufgrund des direkten
internationalen und lokalen Drucks durch verschiedene Tierschutzorganisationen
und Touristen eine Expertenkommission zusammen, um diese Anschuldigungen zu
untersuchen und anhand der Ergebnisse eine angemessene Legislative für die
Jagdindustrie zu verfassen. Ungeachtet der Empfehlung dieser Kommission, die
Gefangenschaftszucht von Löwen und deren Jagd zu verbieten, scheint es, dass
die für Naturschutzfragen Verantwortlichen auf Provinzebene die jüngsten
Pressemitteilungen des Ministers oder der Kommission ignorieren, da sie nun
selbst einen kommerziellen Handel mit in Gefangenschaft gezüchteten Raubtieren
betreiben. Es ist offenkundig, dass die Handlungen des Limpopo Ministeriums für
Wirtschaftliche Entwicklung, Finanzen und Tourismus einen Schlag ins Gesicht des
Bundesministeriums bedeuten, das bemüht ist, den Handel mit und die Jagd auf
Raubtiere zu unterbinden.
In der Ausschreibung Nr. EDET 015/2005 vom 15. November 2005 werden eine Reihe von Raubtieren unter der Überschrift “Zum Verkauf” angeboten. Die Positionen 1-6 bieten unterschiedliche Gruppen von Löwen an, die von Männchen mit schwarzen Mähnen bis hin zu jungen Halbwüchsigen reichen. Unter diesen Positionen wird auch Afrikas am meisten gefährdeter Fleischfresser, der Afrikanische Wildhund (Lycaon pictus), für den Höchstbietenden zum Verkauf angeboten.
Ein junger Bengaltiger (gefährdete Tierart) wird ebenfalls zum Verkauf angeboten, obwohl eine britische Organisation ihre Vereinbarungen mit dem Nationalen Ministerium für die Umsiedlung des Jungtiers in ein Rehabilitationszentrum in Nepal fast abgeschlossen hat. Dort soll das Tier zusammen mit einem anderen jungen Tigerweibchen für die Freilassung in den Royal Chitwan National Park in Nepal vorbereitet werden. |
Ein Vertreter von SanWild
sagte, dass ihre Organisation die Pflege und Ernährung der Löwen in Position 2
und 3 von November 2003 bis November 2004 übernommen hatte, ohne jegliche
finanzielle Unterstützung vom Limpopo Ministerium erhalten zu haben. Laut einer
gemeinsam getroffenen Vereinbarung sollte SanWild mit internationalen
Spendengeldern beim Bau einer vorläufigen Haltungseinrichtung für
beschlagnahmte Raubtiere helfen, um die mit der Durchsetzung der Gesetze
betraute Abteilung des Ministeriums zu unterstützen.
Zum Zeitpunkt dieser
Vereinbarung verfügte das Limpopo Ministerium weder über eine
Haltungseinrichtung für Raubtiere, noch standen ihm Gelder für die Ernährung
und Pflege beschlagnahmter Tiere zur Verfügung. Man hatte SanWild erklärt,
dass dies einer der Gründe dafür sei, dass das Ministerium nicht gegen
Einzelpersonen vorginge, die Zuchteinrichtungen für Löwen ohne die benötigten
Papiere betrieben und damit bestehendes Recht verletzten. Viele von diesen
halten auch heute noch grosse Stückzahlen an Löwen und anderen Raubtieren,
ohne im Besitz der notwendigen Genehmigungen zu sein.
Die SanWild
Naturschutzorganisation liess sich auf eine Vereinbarung mit dem Ministerium
ein, um illegal gehaltenen Tieren eine dauerhafte Pflege zu sichern, ihnen ein
besseres Leben zu ermöglichen und die Verantwortlichen in ihren Bemühungen zur
Unterbindung der illegalen Zucht von und der Jagd auf speziell Löwen zu unterstützen.
Man hatte sich darauf
geeinigt, dass die Löwen in die Cats Holding Einrichtung in der SanWild
Rettungsstation gebracht und nicht zurück an die Gefangenschaftszucht von Löwen
und die Jagdindustrie verkauft werden sollten. Das Limpopo Ministerium hatte
zugestimmt, hierbei Hand in Hand mit SanWild zu arbeiten, um eine geeignete
Unterbrngung für die Tiere zu finden, sobald die Anhörungen vor Gericht
abgeschlossen und die Tiere dem Ministerium zugesprochen worden waren.
Im November 2004 wurde es
offensichtlich, dass Einzelpersonen im Limpopo Ministerium Gesprächen mit
SanWild ablehnend und unkooperativ gegenüberstanden. Offensichtlich waren weder
die Festlegung einer angemessenen Unterbringung für die Tiere noch deren
dauerhaftes Wohlergehen von Bedeutung.
Alle Anstrengungen zur Klärung
der Situation und zur Vereinbarung von Gesprächen, um das Wohlergehen der Tiere
zu sichern, wurden ignoriert, und SanWilds Spender deuteten an, dass das
Ministerium anfangen sollte, die finanzeille Verantwortung für die zur Debatte
stehenden Tiere zu übernehmen. SanWild bestand daraufhin darauf, dass das
Limpopo Ministerium für den Unterhalt der Löwen zu bezahlen hätte und erhielt
dann endlich im Juni 2005 eine erste Zahlung.
Im Februar 2005 musste
SanWild zwingendermassen die finanziellen Kosten für eine weitere
beschlagnahmte Löwengruppe übernehmen, die im vergangenen September in die
Haltungseinrichtung der Rettungsstation gebracht worden war. Ein langjähriger
Naturschützer, dem die Erlaubnis erteilt worden war, Löwen zu halten und zu
pflegen, hatte mit SanWild eine Vereinbarung zur Haltung dieser Löwen
getroffen, zog sich dann aber daraus zurück, weil das Limpopo Ministerium keine
Zahlungen leistete. Somit mussten die Spender von SanWild mehr Geld aufwenden,
um die Pflege und Ernährung der Tiere zu gewährleisten.
Während einer speziellen
Untersuchung der Canned-Raubtierzucht- und Jagdindustrien durch die IFAW,
identifizierte Ian Michler, ein gut bekannter Naturschutzjournalist, die Provinz
Limpopo, nebst den Provinzen North West und dem Freistatt, als einen der Zentren
für Canned-Hunting. Der Bericht fand dass das Limpopo Ministerium unkooperativ
war und unkorrekte Angaben über Haltungseinrichtungen für Raubtiere und
Canned-Hunting gemacht hatte. Das Ministerium konnte nicht bestätigen, wie
viele Löwen in Zucht/Jagdeinrichtungen gehalten wurden und deutete an, dass nur
sieben registrierte Gefangenschaftszucht- und Haltungseinrichtungen in der
Provinz existieren würden. Der Vorsitzende der Limpopo Carnivore Association,
Piet Warren, gab in einem persönlichen Interview mit Michler an, dass sich
mindestens 32 solche Einrichtungen in der Provinz etabliert hätten, in denen
ungefähr 400-500 Löwen gehalten werden würden. Während seiner Untersuchung
entdeckte Michler, dass in vielen dieser Einrichtungen kommerziell wertvolle
Tiere gefüttert wurden, während man andere verhungern liess. In den meisten Fällen
waren die Gehege überbesetzt, sehr klein und für die Ansprüche der Tiere
ungeeignet.
Louise Joubert, Gründungsmitglied
von SanWild, sagte, dass das Limpopo Ministerium sich nicht an das Abkommen
gehalten hat und dass SanWild die nötigen gerichtlichen Schritte einleiten
wird, um sicher zu stellen, dass die in ihrer Einrichtung gehaltenen Löwen
niemals in die schmutzige Südafrikanische Canned-Zuchtindustrie für Löwen zurückkehren
werden müssten.
Eine Vorladung für die
Kostenerstattung für den Unterhalt und die medizinische Versorgung der Tiere
wurde dem Limpopo Ministerium bereits zugestellt. SanWild wird, falls nötig,
auch einen Dringlichkeitsantrag auf eine Einstweilige Verfügung beim Obersten
Bundesgericht einreichen, um das Ministerium zur Aufgabe ihrer Pläne zum
Verkauf der Tiere an den Höchstbietenden und zur Einhaltung der im Oktober 2003
getroffenen Vereinbarung mit SanWild und ihren internationalen Spendern zu
zwingen.
Sie sagte weiterhin:
“Es ist offensichtlich, dass unser Naturschutzministerium nur wenig oder gar
keinen Wert auf das Wohlergehen der Tiere legt, und es ist eine Schande, dass
die Hüter unseres Naturerbes Wildtiere lediglich als kommerzielle Ware
betrachten, die gehandelt, getötet und ausgebeutet werden können. Schliesslich
waren sie es, die die Entwicklung von Canned-Hunting in einen einträglichen
kommerziellen Handel zugelassen haben; nun ist es ihre Aufgabe, dem Leiden
unschuldiger Tiere, aufgrund ihrer Unfähigkeit im Umgang mit Gesetzwidrigkeiten
in den Naturschutz- und Jagdindustrien, ein Ende zu setzen.”
“Es
bleibt abzuwarten, ob und wie das Ministerium für Umweltangelegenheiten in der
Lage sein wird, diese Einstellung zu ändern. Bis Südafrikas Führer
akzeptieren, dass der Tierschutz einen festen Bestandteil des Naturschutzes
darstellt und bis NGOs dazu ermuntert werden, den Natur- und Tierschutz zu
unterstützen, wird sich in Südafrika nicht viel zum Vorteil unserer Wildtiere
ändern. Die Ausbeutung und das Leiden werden weitergehen, und das Konzept einer
angemessenen Nutzung, wie in Südafrika praktiziert, wird das Ende aller
ernsthaften Schutzprinzipien sehen. Ich kann einfach nicht mehr glauben, dass
van Schalkwyk die Fähigkeit besitzt, den südafrikanischen Naturschutz-Zirkus
in Ordnung zu bringen. Es wird sich erst mit der Zeit zeigen.”
“Es
ist erschreckend, dass internationale Spender nun Spenden leisten müssen, nicht
um bedürftigen Wildtieren zu helfen, sondern um einen Antrag beim Obersten
Bundesgericht gegen unsere formellen Naturschutzbehörden zu stellen, um das
Wohlergehen und die Sicherheit einer Gruppe von Wildtieren zu sichern, die sie
bereits seit September 2003 unterstützen. Südafrika hat wiederholt im Bezug
auf die Jagd und Gefangenschaftszucht von Tieren und das Konzept der willkürlichen
Jagd auf Wildtiere, die ohne jegliche Prinzipien von Fairheit gejagt werden,
Schande über sich gebracht. Wann werden unsere Naturschutzbehörden endlich zu
Verstand kommen?”
SanWild hat angeboten,
ein geeignetes Heim für the Löwen zu finden, die sich derzeit in ihrer Obhut
befinden und - wenn Minister van Schalkwyk die Entscheidung trifft, die
Gefangenschaftszucht und Jadg von Löwen zu verbieten - einen speziellen Löwen-Schutzverband
zu gründen, um das Wohlergehen und die Interessen der in Gefangenschaft
gehaltenen Löwen in Südafrika zu schützen. SanWild warnt, dass, wenn nicht
etwas unternommen wird, um das Problem zu lösen, Tausende von Löwen in Südafrika
sterben werden. Offenbar werden keine Versuche unternommen, zumindest für
einige der für die Canned-Hunting Industrie gezüchteten, unschuldigen Tiere
passende Gebiete zum Freilassen zu finden. Bis heute ist auf die an den
Nationalrat der SPCA (Tierschutzverband) gerichteten Anregungen von SanWild zur
Lösung dieser drohenden Katastrophe keine Reaktion erfolgt.
Fotos mit hoher Auflösung
von Löwen-und Bengaltigerbabies sind durch SanWild erhältlich.
Kontaktadressen:
Louise Joubert / SanWild Wildlife Trust
Tel/Fax: 015-3187901
Email: louise@sanwild.org
Mobil: 0833103882
Webseite: www.sanwild.org*
Ian Michler / Wildlife Journalist
Tel: c/o IFAW - 021-424 2086
Email: ianmichler@mweb.co.za
English Original:
PRESS RELEASE FOR IMMEDIATE DISTRIBUTION
SHAMEFUL TRADE IN LARGE PREDATORS BY NATURE CONSERVATION!
In a shocking discovery this week a non-profit animal welfare charity discovered that the group of lions, which they cared for with
international donor funding, are to be sold to the highest bidder. On 20 November, 2003 in a controversial court case Mr. Edwin
Claasens was found guilty for brining the lions into his Limpopo farm to setup a breeding project for hunting. Mr. Claasens
already has a well-established lion-breeding project in the Free State.
Acting in a manner that could potentially prove to be a major public relations blunder, the Department of Economic
Development, Finance and Tourism (Limpopo) has entered into the trade of captive-bred large predators. A reliable source said that the
Department was exploring the possibility of constructing a large predator holding facility, which could be used to hold confiscated
predators. Louise Joubert, Founder Trustee of the SanWild Wildlife Trust, said that the Department of Economic
Development, Finance and Tourism, in order to offset their costs, would have to enter into full-scale commercial trade of captive bred large
predators for hunting if they choose to run such a facility. She could not see the government funding such a facility purely for the
sake of animal welfare purposes.
While emotions internationally have been running high since the Cooke Report Exposed the practice of hunting drugged and
captive bred lions in small enclosures in 1997, the South African conservation departments and the Minister of Environmental
Affairs have been avoiding the issue and have been issuing press statements to curb the damning image that was emerging from
the South African Wildlife and Hunting Industry.
However, as a direct result of international and local pressure from various animal welfare groups and tourists, Minister van
Schalkwyk earlier this year commissioned a panel of experts to investigate the allegations and report back with their findings for
the purpose of facilitating adequate legislation for the hunting industry. Despite the panels recommendations that the captive
lion-breeding and hunting industry should be shut down completely it seems that on provincial level the conservation authorities
do not agree with the Minister’s recent press statements or the panel as they are now commercially trading captive-bred large
predators. It is evident that the Limpopo Department of Economic Development, Finance and Tourism’s actions fly in the face of
the supposed intent by the National Department to stamp out the trading and hunting of large predators.
In tender document No EDET 015/2005 issued on 15 November 2005 a range of large predators are offered under the heading
of Disposals. Lots 1-6 offer various groups of lions ranging from a black maned male to young sub-adults. Amongst the lot
numbers Africa’s most endangered carnivore, the Africa wild dog (Lycaon pictus) is being offered for sale to the highest bidder.
An endangered young Bengal tiger is also offered for sale while a British Charity has all but completed its arrangements with the National Department to transfer the cub to a wildlife rehabilitation centre in Nepal which will prepare the animal, along with another young female tiger, for release into the Royal Chitwan National Park in Nepal. |
A SanWild Wildlife representative said their trust had cared for and fed the lions under Lots no 2 & 3 from November, 2003 to
November, 2004 without any financial assistance from the Department of Economic Development, Finance and Tourism after an
agreement had been reached that their Trust in order to assist the Department’s law enforcement division, would raise
international donor funding for the constructing of a temporary holding facility for confiscated predators.
At the time the agreement was made, the Department of Economic Development, Finance and Tourism had no predator holding
facility available nor had funding been allocated to feed and care for the confiscated animals. The Trust was told that this was one
of the reasons why the Department did not act against individuals who broke the law by setting up lion-breeding facilities for
which permits had not been issued. Many of them are still holding a large number of lions and other predators without the
necessary permits.
The SanWild Wildlife Trust entered into an agreement with the Department to ensure illegally held animals’ long-term
welfare, to give the animals a chance of a better life and to aid the authorities in establishing their effort to curb the illegal breeding and
hunting of lions in particular.
It was agreed that the lions would be brought to the Cats Holding Facility in the SanWild Wildlife Sanctuary and would not be
sold back into the captive lion breeding and hunting industry and the Department of Economic Development and Tourism agreed
to work hand in hand with the Trust to find a suitable end destination for the animals once the legal court cases were heard and
the animals forfeited to the Department.
In November, 2004 it became clear to the Trust that individuals in the Department of Economic Development, Finance and
Tourism (Limpopo) had become hostile and uncooperative in entering into discussions with the Trust to determine a suitable end
destination for the animals and that the animals’ long-term welfare was clearly not an issue at all.
All attempts to clear the air and enter into discussions that would meet the Trust’s initial objectives of ensuring the
animals’ welfare was ignored, and SanWild’s donors then indicated they felt the Department should start taking the financial responsibility
of the animals in question. The Trust then insisted that the Department start paying for the lions’ upkeep, and the first payment
from the Department was finally received by the Trust in June, 2005.
In February, 2005 the Trust was also forced to take over the financial costs for yet another group of confiscated lions, which had
been brought to the Sanctuary’s holding facility the previous September. A wildlife veterinarian who was awarded a tender to
remove and care for the lions had reached an agreement with the SanWild Wildlife Trust to hold the lions, but he withdrew from
the tender agreement as a result of non-payment by the Department of Economic Development, Finance and
Tourism. The Trust’s donors had to increase donations to support the animals’ caring and feeding.
During a special investigation commissioned privately by IFAW into the canned-predator breeding and hunting
industries, Ian Michler, a well-known conservation and wildlife journalist, identified Limpopo Province as one of the hotspots relating to canned
hunting along with the provinces of North West and the Free State. The report found Limpopo Department of Economic
Development, Finance and Tourism uncooperative and providing inaccurate information relating to large-predator holding facilities
and canned hunting. The Department could not confirm how many lions were being kept in breeding/hunting facilities, and
indicated that only seven registered captive-predator holding facilities existed in the province. The Chairman of the Limpopo
Carnivore Association, Mr. Piet Warren stated in a personal interview with Michler that at least 32 facilities had been established
in the province and were holding approximately 400 - 500 lions. During his investigations Michler found that at many facilities
commercially viable animals were fed while others were left to starve. In most instances enclosures were cramped, very small
and were inadequate for addressing the animals’ needs.
Louise Joubert, founder trustee of the SanWild Wildlife Trust, said that the Department of Economic Development, Finance and
Tourism had not kept to its agreement and that the Trust will be taking the necessary legal action to ensure that the lions held at
their facility would never end up back in South Africa’s sordid canned lion breeding industry.
Summons has already been issued against the Department of Economic Development, Finance and Tourism for cost-recovery
relating to the upkeep and veterinary treatment of the animals. The Trust will also if necessary bring an urgent Supreme Court
application for an interim order to force the Department to abandon their plans to sell the animals to the highest bidder and to
honour the agreement that was reached in October, 2003 with the SanWild Wildlife Trust and its international donors.
She further said: “It is clearly evident that our conservation department attached very little or no value to the animals’ welfare and
it is a darn shame that the custodians of our natural heritage see wild animals only as commercial entities to be traded, killed
and exploited. After all, it is they who allowed canned hunting to develop into a lucrative commercial trade; now it is their
obligation to alleviate the innocent animals’ suffering because of their inability to deal with the irregularities in the wildlife and
hunting industries.
“It remains to be seen if and how the Minister of Environmental Affairs would be able to change this mindset. Until South
Africa’s leaders accept that animal welfare forms an integral part of conversation and until NGO’s are encouraged to help with
conservation and animal welfare nothing much will change in South Africa for the benefit of our wild animals. The exploitation and
suffering will continue, and the concept of sustainable utilization as practiced in South Africa will see the end of all decent
conservation principles. I simply cannot believe any more that Van Schalkwyk has the ability to sort out the conservation circus
in South Africa. Only time will tell.
“It is appalling that international donors now have to commit funding not to help wild animals in need but to bring a Supreme
Court Application against our formal conservation departments to ensure the welfare and safety of a group of wild animals which
they have already been supporting since September, 2003. South Africa has been shamed repeatedly in regards to the hunting of
captive-bred animals and the concept of put-and-take wild animals, which are hunted without any principles of fair play. When will
our conservation departments finally come to their senses?
The SanWild Wildlife Trust has offered to find a suitable home for the lions presently in their care and, if a decision is made by
Minister van Schalkwyk to ban captive lion breeding and hunting, has asked for a special Lion Trust to be formed to assure the
welfare and best interest of the lions held in South Africa’s captive lion breeding industry. The Trust warns that if something is not
done to deal with the problem thousands of lions will be destroyed in South Africa without any attempts made to find suitable
release sites for at least some of the innocent animals’ which have been bred in the canned-lion industry. To date no response
has been received from the Department or the National Council of SPCA’S to SanWild’s suggestions to this looming animal
welfare disaster.
High-resolution photographs of lions and Bengal tiger cub can be obtained from SanWild.
Contact:
Louise Joubert / SanWild Wildlife Trust
Tel/Fax: 015-3187901
Email: louise@sanwild.org
Mobile: 0833103882
Website: www.sanwild.org*
Contact: Ian Michler / Wildlife Journalist
Tel: C/o IFAW - 021-424 2086
Email: ianmichler@mweb.co.za
Hier für Sie eine kurze Übersetzung ins Deutsche, weiter unten das Englische Original.
An alle
Danke dass Sie sich auf meine Mailingliste eingetragen haben und fuer Ihre Geduld waehrend wir die beiden
Gesetzesentwuerfe analysiert haben welche wir hiermit als WORD-document angefuegt haben.
Hier ein Ersatzlink: www.tigerfreund.de/artenschutz/ablage/canned-hunting-21.01.05.htm*
Der erste Gesetzesentwurf befasst sich mit grossen Raubtieren und der zweite mit dem Jagen grosser Raubtiere.
Sie sind beide unten aufgefuehrt.
1. Entwurf der Nationalen Normen und Standards fuer die anhaltende Nutzung grosser Raubtiere nach
Absatz 9 (1) des NATIONAL ENVIRONMENTAL MANAGEMENT: BIODIVERSITY ACT, 2004
2.Entwurf der Bestimmungen bezueglich der Haltung und Jagd von ACINONYX JUBATUS,
HYENA BRUNNEA, CROCUTA CROCUTA, LYCAON PICTUS, PANTHERA LEO AND PANTHERA
PARDUS, nach Absatz 97 (1) (B) (III) des NATIONAL ENVIRONMENTAL MANAGEMENT : BIODIVERSITY ACT, 2004
Nach Veroeffentlichung in der Regierungsgazette wurden die Dokumente weitlaeufig unter
suedafrikanischen Buergern und Organistaionen verbreitet welche mit den Wild- und Jagdindustrien
vertraut sind. Viele dieser Individuen haben in der Wildindustrie gearbeitet und wissen sehr genau was
mit den Loewen und anderen Grossraeubern passiert. Ihre Berufe reichen von Naturschutzbeamten
ueber Wild-Tieraerzte, Wildhueter bis hin zu Wildreservatmanager. Ich würde sagen dass diese
bestimmte Gruppen sehr gut dafuer geeignet sind um gute und wertvolle Ratschlaege bezueglich dieses
Gesetzesentwurfes zu erteilen.
Wir haben ihre Kommentare diesem Dokument in blau beigefuegt und Sie koennen diese Anmerkungen
gerne dafuer verwenden Ihren eigenen Beschwerdebrief an DEAT (Department of Environmental
Affairs) aufzusetzen. Obwohl wir all die Unterstuetzung welche wir bisher erhalten haben sehr
wertschaetzen, insbesondere die von unseren internationalen Freuden, ist es unerlaesslich dass schriftliche
beschwerden DEAT vor dem15 Maerz 2005 erreichen um diesen Wahnsinn aufzuhalten.
Die allgemeine Meinung der Teilnehmer ist, dass diese Dokumente die unethische Praxis
der geschuetzten Jagd nicht eliminieren. Sie werden diese Industrie nur legalisieren und die intensive
Zucht von Grossraubtieren fuer die unethische Jagd zur Folge haben.
Es wurde angemerkt dass nirgends in diesem Dokument die wahren Gruende fuer die Zucht von
Raubtieren in Gefangenschaft erklaert oder eroertert wird. In den Vorstandssitzungen zwischen DEAT
und den Loewenzuechtern wurde klar dass der Hauptgrund der Geldgewinn ist, waehrend niemand die
Arterhaltung angab.
Viele Teilnehmer welche gebeten wurden diesen Gesetzesentwurf zu untersuchen brachten ihre
Veraergerung darueber zum Ausdruck dass eine kleine Znzahl von Individuen natuerliche Resourcen
zum finanziellen Gewinn ausbeuten und missbrauchen. Weiterhin waren sie schokiert und enttaeuscht
dass die Regierung nie Umwelt- und Tierschutzgruppen befragt hat befor dieses Gesetz entworfen
wurde, sich jedoch mehrfach mit Loewenzuechtern getroffen haben und sogar Aenderungen an ihren
Entwuerfen vorgenommen haben welche von diesen vorgeschlagen wurden.
Weitere Bedenken gab es bezueglich der Umsetzung dieses Gesetzes und einige glauben dass, wenn
illegale Projekte nun legalisiert werden, die Umsetzung ineffektiv und wertlos wird und sofort den New
Environmental Management Act gefaehrden wird. Wenn Gesetze nicht umgesetzt werden oder werden
koennen, werden sie wertlos und koennen aufgrunddessen von einem Gericht als nichtig erklaert
werden.
Interessante Exportstatistiken fuer Loewentrophaen haben bewiesen dass seit dem Cooke Report von
1997 ein staendiger Anwachs des Exports von Loewentrophaen zu verzeichnen ist. Sie weisen ebenso
darauf hin dass neue Zuchtfarmen seit 1996 wie Pilze aus dem Boden geschossen sind.
Ich moechte Sie darum bitten das Dokument aufmerksam zu lesen und Ihre eigenen Vorschlaege
schriftlich niederlegen und diese schnellstmoeglich an DEAT entweder per Post oder Email schicken.
Bitte beachten Sie dass Vorschlaege nur bis zum 15. Maerz 2005 beruecksichtigt werden koennen.
Dr. Pieter Botha
The Chief Director: Biodiversity and Heritage
Department of Environmental Affairs and Tourism
Private Bag X447
PRETORIA
0001
Oder emailen Sie an : largepredator@deat.gov.za mit Kopie an wag@sentechsa.com
Fuer Fragen und Vorschlaege, bitte emailen Sie mir unter louise@sanwild.org We would welcome any
input from you and if you would like to send us items to distribute to the subscribers of this mailing list we
will be happy to do so.
Go well and may God protect Africa's remaining predators.
Kind and warm regards
Louise Joubert
Founder Trustee
SanWild Wildlife Trust
+27 (0) 15-3187901
+27 (0) 833103882
CANNED LIONS UPDATE
Datum: Fri, 25 Feb 2005 14:33:31 +0200
Von: "WAG" <wag@sentechsa.com>
An: "W. A. G" <wag@sentechsa.com>
Update On Sustainable Use Of Large Predator Policy
Please make sure to diarize Sunday 27th February 2005. At 19h00 South African time on M - net a programme in
regards to the draft policy will be screened by Carte Blanche. They are the people who first exposed canned hunting
in South Africa by screening a copy of the Cooke Report in 1997.
While some other television programs in South Africa have tried to justify canned hunting and animal exploitation
under the banner of sustainable use, Carte Blanche producers have had to courage of conviction to bring such
exploitation to the publics attention. They have been instrumental in exposing various incidents of animal abuse and
exploitation. One such programme on the abuse of 30 baby elephants became know as the Tuli Elephant Saga.
Please make sure to watch this programme in order to be able to think what other people think about the sustainable
utilization of large predators. If you do not live in South Africa please notify your friends, business associates or
friends to watch the programme. It will also be good if you could speak to your local television stations to find out if
they might be interested in screening this programme in your countries. If they are please give them the website
address listed below.
Kind and warm regards
Louise Joubert
SanWild Wildlife Trust
+27 (0) 15-3187901
www.sanwild.org and www.afritrust.com
For more information please visit their website at www.carteblanche.co.za
* * *
The two draft documents analyzed for your information and convenience and it has been attached
herewith as a Word document.
--» www.tigerfreund.de/artenschutz/ablage/canned-hunting-21.01.05.htm
The first draft policy deals with the management of large predators and the second one deals with the hunting of large
predators. They are both listed below.
1. DRAFT NATIONAL NORMS AND STANDARDS FOR THE SUSTAINABLE USE OF LARGE PREDATORS ISSUED
IN TERMS OF SECTION 9 (1) OF THE NATIONAL ENVIRONMENTAL MANAGEMENT: BIODIVERSITY
ACT, 2004
2.DRAFT REGULATION RELATING TO THE KEEP AND HUNTING OF ACINONYX JUBATUS, HYENA
BRUNNEA, CROCUTA CROCUTA, LYCAON PICTUS, PANTHERA LEO AND PANTHERA PARDUS, IN TERMS
OF SECTION 97 (1) (B) (III) OF THE NATIONAL ENVIRONMENTAL MANAGEMENT : BIODIVERSITY
ACT, 2004
After publication in the government gazette the documents were distributed amongst a wide group of South Africans
and organizations that know the wildlife and hunting industries. Many of the individuals have worked in the wildlife
industry and have a very good understanding and knowledge of what is happening to lions and other large predators.
Their chosen careers range from nature conservation officials, wildlife veterinarians, wildlife rehabilitation to game
reserve management. I would say that this particular group of people are well equipped to give sound and truthful
advise on the proposed new policy.
We included in this document their comments in blue and you are welcome to use any of these comments to compile
your own letter of objection to DEAT (Department of Environmental Affairs). Although we appreciate all the support
that we have received up to now, especially from our international friends, it is essential that written objections reach
the Department before 15th March 2005 for it to make any difference and for us to stand any chance to stop this
madness.
The overall opinion of all participants is that these documents will not eliminate the unethical practices in the canned
hunting industry. It will only serve to legalize the industry and will definitely result in the intensive breeding or large
predators for unethical hunting.
They noted that nowhere in this document the real reasons for breeding predators in captivity is discussed or
addressed. In the stakeholders meetings between the Department of Environmental Affairs and Tourism and the lion
breeders it was clear that the main reason for breeding large predators is to make money and nobody was prepared
to stand up and say that they did it for a conservation purpose, but there was unity amongst them that it was for
business and business alone.
Many participants that were asked to analyze this proposed policy expressed their outrage that a small number of
individuals are manipulating and abusing our natural resources for financial gain. They were further shocked and
disappointed that Government never consulted with animal welfare and conservation groups before the policy had
been drafted, but have on various occasions met with lion breeders and have even made changes to the draft
document to suit the lion breeders needs.
Further concerns were expressed from a law enforcement perspective and some believe that if illegal projects were
now legalized enforcement of law will be rendered ineffective and of no value and it will immediately place the New
Environmental Management Act in jeopardy. It is a simple matter that if laws are not (or cannot be) enforced it
becomes redundant and can be nullified by a court of law.
Interesting export statistics for lion trophies proved that since the Cooke Report had been screened in South Africa in
1997 there has been a steady growth in the export of lion trophies. It also indicates that there has been an escalation
in the establishment of new breeding facilities after 1996 despite the voluntarily moratorium requested by the Minister
of Environmental Affairs, Palo Jordan in 1997.
To serve as another indication of how lucrative this industry has become one can mention that during 2002 a white
lion male had been hunted for R1.2 million rand. This would incite almost anyone to establish a breeding project for
white lions, as the profits are simply astronomical. The question was raised why white lions are held in captive
breeding projects? The majority of participants felt that the reason could only be financial gain as white lions from a
conservation perspective could be regarded as a freak of nature and that the breeding of white lions should not be
encouraged in this perspective. It was clear that many international hunters would do almost anything to take back a
white lion trophy and that South Africans are clearly falling into the trap of supplying many trophy hunters’ unhealthy
demands.
The two documents published for comment is filled with ambiguous definitions and other impractical enforcement
measures. The problems are compounded by lack of skilled personnel and resources in the Department of
Environmental Affairs to monitor and enforce compliance of the proposed policy. The various provinces simply do not
have the funds or the facilities to confiscate large predators.
The policy clearly only promotes selective species protection for commercial exploitation and does not promote true
conservation principles and the protection of biodiversity as a whole.
The welfare of the animals in question have been totally disregarded while the animals are held in captivity and some
parts of the documents only deals with the couple of hours preceding the animal’s death. The document should be
protecting the animal from birth to the day it is hunted and it should therefore include measures to promote the ethical
and humane treatment of all animals in a consistent manner.
The Department of Environmental Affairs cannot claim that the welfare of the animals is not their concern and that it
falls under the Department of Agriculture and the Animal’s Protection Act. If this is the case the document should be
drawn up by the NSPCA and the Department of Agriculture and they should then be responsible for issuing or
declining the necessary permits. The NSPCA had not been consulted and one can only assume that their name has
been used to put an “animal welfare stamp of approval” on the draft documents. Can the hunting of a rehabilitated
predator that is clearly human imprinted be defined as ethical?
Sadly Dr. Pieter Botha in a radio interview on Radio 702 admitted that letters received from abroad (international
community) will be noted, but that his department will not act or make any decisions based on letters simply stating
that the writer is opposed to canned hunting. In a closing speech recently after a workshop on the possible culling of
elephants in the Kruger National Park, David Mabunda indicated that they did not fear a tourism boycott and that he
did not believe that it could affect them.
I do believe that the general feeling from most of the government departments is that tourism cannot be harmed by
bad and cruel wildlife practices. I have to be honest and tell you that I am terribly afraid for our wild animals, as I
cannot see us stopping the abuse internally and I am not sure how much value our authorities are attaching to the
international animal welfare community’s opinion at this stage.
Actions will have to come from the broader global community. What that action should be, I unfortunately do not have
the answer to and would love to hear from you.
For the moment I would like to ask that you carefully read this document and that you put together your own
suggestions in writing and either email or mail it off to DEAT ASAP. Keep in mind that the closing date for all
submissions is the 15th March 2005.
Your letter must include sensible suggestions why the policy should not be passed.
Letter should be addressed for attention:
Dr. Pieter Botha
The Chief Director: Biodiversity and Heritage
Department of Environmental Affairs and Tourism
Private Bag X447
PRETORIA
0001
Or email your comments to: largepredator@deat.gov.za and cc wag@sentechsa.com
If you need any clarification of would like any advice please don’t hesitate to email me on louise@sanwild.org We
would welcome any input from you and if you would like to send us items to distribute to the subscribers of this mailing
list we will be happy to do so.
Go well and may God protect Africa’s remaining predators.
Kind and warm regards
Louise Joubert
Founder Trustee
SanWild Wildlife Trust
+27 (0) 15-3187901
+27 (0) 833103882
nach oben (to top)
Sollte sich diese Seite noch nicht im Frame befinden, klicken Sie bitte hier